Ekonomi

Ajans Dergisi / Ocak 2014

DOLAR 1,92 TL Mİ DEDİNİZ?

 

2013 yılının ilk aylarında 1,74 TL seviyelerine kadar inen dolar 2 TL’yi çoktan geçti. Genel olarak mayıs ayında yükselişe geçen dolar, Gezi olayları ile çalkantılı bir döneme girmiş, kısa bir süre sonra 2 TL’yi zorlamış ve geçmişti. Merkez Bankası Başkanı Erdem Başçı ise 2 TL’yi geçtiği günün ertesinde bir toplantı yapmış, “Söylediklerimi not edin. Dolar yılsonu 1,92 TL olacak” demişti.17 Aralık Operasyonu dolardaki yükselişi daha da tırmandırdı. Aralık ayını tarihi rekorla kapatan dolar, daha şimdiden umutsuz sinyaller vermekte.

 

BEKLENEN ÇILGIN ADIM ATILDI

 

İstanbul’da yapılması planlanan Kanal İstanbul ve 3. havaalanı bölgelerine kurulacak Yeni İstanbul için harekete geçildi. 44 km uzunluğundaki kanal ve proje kapsamında 325 bin dönüm alan üzerine kurulacak iki şehir ve 3. havaalanı çalışmaları Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından aralıksız sürdürülüyor. Özellikle kamulaştırma çalışmalarına hız veren bakanlık proje kapsamında kalan köylere ve maden ocaklarına en kısa zamanda boşaltmaları için tebligatlar yolladı.Ancak beklenen olmadı. Kamulaştırma tebligatlarının ulaştığı köylerde hayal kırıklığına yol açan bedeller 22 ila 55TL arasında kaldı. Proje açıklandığında sahil kısımların 450-500 TL iç kısımların ise 200-250 TL’ye yükseldiği metrekare fiyatları için köy halkı endişeli bekleyişini sürdürüyor.

 

BORSA ÇAKILDI, GÖZLER TÜRKİYE EKONOMİSİNDE

 

Rüşvet ve yolsuzluk operasyonu tüm hızıyla devam ederken yaşanan her gelişmenin ardından gözler piyasalara çevriliyor. Emniyet, savcı, HSYK, bakanlar ve milletvekilleri derken atılan bir adım, verilen bir demeç aynı anda piyasalarda yankı buluyor. Operasyonun geçmesinin ardından 10 gün geçmesine rağmen sular durulabilmiş değil. Piyasalar da bu siyasi belirsizlikten nasibini aldı. Borsanın son 17 ayın en düşük seviyesini görmesi, Merkez Bankası’nın ortamın netleşmemesi için adım atmaması, fırtınanın geçmesi bekleniyor şeklinde yorumlanıyor.

 

GEZİ’DEN SONRA İLK DEFA

 

İstanbul ve Ankara merkezli başlatılan yolsuzluk ve rüşvet operasyonu piyasaları vurdu. Yürütülen operasyonların ardından yaşanan belirsizlik nedeniyle Borsa İstanbul’da yüksek düşüşlerin yaşandığı gözlemlenirken, Gezi Parkı olaylarının sıcaklığını koruduğu 20 Haziran’dan bu yana piyasalar ilk defa en düşük seviyeyi buldu.Gözaltına alınanlar arasında Halkbank Genel Müdürü Süleyman Aslan’ın bulunması ise, Halkbank hisselerinin ilk bir haftada yüzde 10 değer kaybetmesine neden oldu. Operasyonların ardından ilk 10 günlük süreçte piyasa hareketlenmeleri incelendiğinde (AK Parti’de son dönemde yaşanan istifaların piyasaya ektileri de dâhil olmak üzere) Türkiye’ye maliyetinin 60 milyar lirayı bulduğu açıklandı.

 

KIŞ LASTİKLERİNE YÖNETMELİK AYARI

 

Kış aylarında araç kazalarının çok büyük bir kısmının kış lastiğinin olmaması ya da aşınmış lastiklerin kullanımından kaynaklandığı artık bilinen bir gerçek. Yaşanan kazaların önüne geçmeyi hedefleyen Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı yürürlüğe koyduğu yönetmelikle artık 1 Aralık-1 Nisan tarihleri arasında kış lastiği kullanmayı zorunlu hale getirdi. Sektörün öncü isimlerinden Petlas Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Özcan yaptığı açıklamada uzun yıllar eksikliği hissedilen bir sorun olduğunu vurgulayarak, “Değişen yönetmelikle artık hem trafik kazalarının azaldığına şahit olacağız hem de kış aylarında yollarda yaşanan mağduriyetlerin önüne geçmiş olacağız” yorumunda bulundu. Petlas olarak kışa hazır olduklarını ifade eden Özcan, yeni tasarımları Snow Master ile sektöre yeni soluk getirdiklerinin altını çizdi. Emniyet ve dayanıklılığın artırıldığını, karlı ve buzlu zeminlerde yüksek tutunma kabiliyetine sahip lastiklerin bir adım öne geçtiğini söyleyen Özcan, Petlas olarak kış lastiği önerilerinde de bulundu.“Otomobildeki 4 lastik aynı marka, aynı desen kış lastiği olmalıdır. Kar ve buz üzerinde iyi tutunması için yapılan lastik basıncının düşürülmesi oldukça hatalı bir davranıştır. Lastik hava basınçları, araç üreticisinin belirlediği değerler olmalıdır. Kış lastiğinin orijinal ekipman ebadıyla aynı olması tavsiye edilmektedir. Kış lastiğinin yaz döneminde kullanılması konforu azaltır, fren mesafesini uzatır, lastiğin ömrünü kısaltır.”

© 2016 Kenan Aydın